Din WORDPRESS HEMSIDA med ett personligt intryck. Så här fungerar det

WordPress webbens populäraste redigeringsverktyg !

WordPress är ett populärt publiceringsverktyg som används för att skapa en blogg eller en webbplats (hemsida). Fler och fler företag använder WordPress för sina hemsidor, inte bara därför att det är gratis, utan också därför att det anses användarvänligt och sökmotorvänligt. För större webbplatser används oftast mer avancerade publiceringsverktyg.

Letar du efter en prisvärd hemsida som är professionell, enkel att hantera och sökbar på Google? Välj ett av DentalNETs hemsida paket!

Skapa med texter och bilder i WordPress!

Det första du bör veta är att hur texten ser ut i editorn och hur det ser ut i temat i frontend i princip alltid kommer se olika ut. Du måste alltså lära dig hur just ditt tema fungerar.

Skapa ett nytt inlägg. Klicka på knappen ”Lägg till media”  strax under där du anger titel för inlägget. Här får du upp en ny ruta, och här kan du antingen välja en existerande bild från Mediebiblioteket, eller ladda upp en ny bild..

För att ändra bildens storlek drar du med musen i ett av bildens hörn tills bilden är i den storlek du önskar.

Skapa nya WordPress användare

För att lägga till nya användare på din webbplats, fyll i formuläret på denna sida och klicka på knappen Lägg till användare. Du måste tilldela nya användare ett lösenord, vilket de själva kan ändra när de loggat in. Användarnamnet kan däremot inte ändras.

Nya användare kommer att få ett e-postmeddelande med information om att de lagts till som användare på din webbplats. Som standard så kommer även detta e-postmeddelande att innehålla användarens lösenord. Bocka ur rutan om du inte vill inkludera lösenordet i välkomstmeddelandet.

Glöm inte att klicka på knappen Lägg till användare längst ner på sidan när du är klar. Som administratör i WordPress har du möjlighet att skapa nya användare med olika rättigheter och roller.

Roller i WordPress

Du som administratör kan lägga till flera användare till bloggen. En användare kan ha en av följande roll:

  • Administratör: har fullständiga behörigheter och kan exempelvis byta teman, installera plugins, lägga till använd are och dela ut behörigheter mm
  • Redaktör: kan skriva, publicera och redigera inlägg och sidor samt redigera andra användares material, moderera kommentarer, lägga till länkar och kategorier etc
  • Författare: kan skriva, pub licera och redigera egna inlägg
  • Medarbetare: kan skriva och re digera egna inlägg men inte publicera
  • Prenumerant: kan läsa och skriva kommentarer, ta emot nyhetsbrev och redigera sin egen presentationssida.

Sök och lägga till ett nytt tillägg

Utan tvekan är tilläggssidan i WordPress ett av den absolut starkaste argumenten för att välja WordPress som CMS. WordPress tilläggen utvidgar och dra nytta av WordPress centrala funktioner och så ut och förenklar funktionaliteten i WordPress.

Skapa nytt tillägg

  1. Logga in på din WordPress-webbplats och klickar på Tillägg –> Lägg till nytt.
  2. Nu kan du söka direkt i WordPress databas med aktuella Tillägg/Plugin.
  3. Klicka på Installera nu och bekräfta sedan att du verkligen vill installera det tilläg du har valt.
  4. Aktivera tillägget.
  5. För att ändra i inställningarna för tillägget går du sedan till Inställningar eller Verktyg i menyn. Där gör du eventuella ändringar/inställningar.